דגמי צ’רי מצוידים במגוון טכנולוגיות מתקדמות שנועדו להגן על נהגים, נוסעים והולכי רגל כאחד. במאמר זה, נתעמק בכמה ממערכות הבטיחות לרכב הבולטות שיש לחברה להציע, תוך הבהרה של חשיבותן ותרומתן לרמת הבטיחות הכללית של דגמיה הפופולריים: FX, טיגו 7 פרו וטיגו 8 פרו.
מערכות עזר מתקדמות
רכבי צ’רי המשווקים בישראל מצוידים בשורה ארוכה של מערכות סיוע מתקדמות, שנועדו לשפר את חווית הנהיגה, תוך הגנה על הנוסעים ושמירה על בטיחותם. מערכות אלו משתמשות בחיישנים, מצלמות ורדאר כדי לבצע ניטור מתמיד של סביבת הרכב ולסייע לנהג בקבלת החלטות מושכלת. להלן כמה דוגמאות בולטות מהיצע מערכות הבטיחות האקטיביות של היצרנית:
בקרת שיוט אדפטיבית
מערכת זו מתאימה באופן אוטומטי את מהירות הרכב כדי לשמור על מרחק מעקב בטוח מהרכב שלפניו, ולמעשה מבטלת את הצורך בהתאמה ושינויים תכופים של מהירות הנסיעה על ידי הנהג.
למידע נוסף ❯
בקרה השיוט כוללת בנוסף מערכת עזר לזחילה בפקקים, המאפשרת לה לתפקד היטב גם בתנועה איטית וצפופה – נקודה חשובה ויעילה להתמודדות עם הגודש הרב בכבישי ארצנו.
למידע נוסף ❯
בדומה לבקרות שיוט סטנדרטיות, גם לזו האדפטיבית ישנה אפשרות להגבלת מהירות הנסיעה בהתאם לרצון הנהג, בלחיצת כפתור פשוטה מגלגל ההגה.
למידע נוסף ❯
בקרה אקטיבית לסטייה מנתיב
עזר בטיחות זה מורכב למעשה משתי מערכות המשלימות אחת את השנייה. הראשונה היא מערכת המתריעה לנהג אם הרכב מתחיל לסטות מנתיבו, בעוד השנייה מתערבת באופן פעיל כדי לכוון את הרכב חזרה למרכז הנתיב במידת הצורך. ביחד מתקבלת מעטפת כוללת של בקרה אקטיבית לסטייה מנתיב.
מערכת לבלימה במצבי חירום
מערכת זו מזהה התנגשויות פוטנציאליות בין רכבים ויכולה להפעיל את הבלמים באופן אוטונומי אם הנהג לא מגיב בזמן, במטרה למנוע תאונות או להפחית את חומרתן. בדגמי צ’רי היא כוללת לא רק זיהוי מכוניות, אלא גם של הולכי רגל וכלי רכב דו-גלגליים.
ניטור שטחים מתים
לא תמיד הנהג יכול להבחין ברכבים או עצמים אחרים בסביבתו עקב הימצאותם של שטחים מתים, כמו במראות למשל. המערכת עושה שימוש בחיישנים כדי לזהות כלי רכב בנקודות ‘העיוורות’ הללו, ומספקת אזהרות חזותיות או קוליות לנהג, כדי להימנע מפגיעה או התנגשות בהם.
מעטפת כריות אוויר
צ’רי שמה דגש לא מבוטל גם על מאפייני הבטיחות הפאסיבית, ולמערכת כריות האוויר תפקיד מכריע בהגנה על הנוסעים בעת התנגשות. רכבי הפנאי של החברה מגיעים כסטנדרט עם מערך מקיף של 6 כריות אוויר, המורכב מ-2 כריות קדמיות ו-4 צדיות. כריות אוויר אלו ממוקמות באופן אסטרטגי בכל תא הנוסעים, כדי להגן עליהם במקרה של תאונה, ולהפחית את הסיכון לפציעה חמורה.
חוזק מבני והגנה על ילדים
המחויבות הרבה של הענקית הסינית לייצר רכבים בטיחותיים נוגעת כמובן גם לתכנון הבסיסי שלהם, לצד בחירת החומרים המשמשים אותה לבנייתם. דגמי צ’רי משלבים חומרים בעלי חוזק גבוה באזורים קריטיים במבנה הרכב, על מנת לשפר ככל הניתן את תוצאות הריסוק שלהם ולמזער עיוותים בעת התנגשות. עובדה זו, עוזרת לספוג ולפזר אנרגיה ביעילות גבוהה יותר במהלך התנגשות, ובכך להפחית את כוחות הפגיעה המועברים ליושבים.
בהקשר זה, כדאי לשים לב לציון הבטיחות המרשים שהוענק ל-FX במבחני הריסוק האירופאיים (זהו הדגם היחיד של צ’רי שהשתתף במבחנים האלה נכון להיום). הקרוסאובר המעוצב השתתף במבחני הריסוק המחמירים של Euro NCAP, וזכה בהם לדירוג גבוה של 5 כוכבי בטיחות. כשבוחנים את התוצאות יותר לעומק, מגלים שהוא קיבל ציון מכובד מאוד של 88% בכל הנוגע למערכות סיוע, ו-87% בהגנה על מבוגרים וילדים. משמח לראות מהנתונים שתחום בטיחות הילדים ברכב לא הוזנח אף הוא, וגם הם צפויים ליהנות מהגנה גבוהה למדי בעת הצורך – עניין חשוב למדי באופן כללי, ובבחירת רכב משפחתי בפרט.
כדי להשלים את התמונה, בכל הדגמים בהיצע המקומי, ישנם חיישני חגורות בטיחות במושבים ועיגוני ISOFIX להתקנה בטוחה של כיסא תינוק.
בטיחות הולכי רגל
דגמי צ’רי לוקחים בחשבון גם את הצורך לשמור על בטיחותם של הולכי רגל ומשתמשי דרך אחרים. בקרות אקטיביות, בתוספת תכונות של זיהוי הולכי רגל, משולבות כאמור בחבילת הבטיחות של רכבי היצרנית. מערכות אלו משתמשות בחיישנים ומצלמות כדי לזהות הולכי רגל או מכשולים בנתיב הרכב, ויכולות ליזום בלימה או תמרוני התחמקות כדי למנוע התנגשות ופגיעה בהם.
מערכת בקרת יציבות
בקרת יציבות אלקטרונית הנה מערכת בטיחות חיונית המסייעת לנהגים לשמור על שליטה ברכבם בתנאי נהיגה מאתגרים. ביכולתה לשלוט באופן אוטומטי בעוצמת הבלימה והמנוע, במטרה למנוע החלקה או אובדן שליטה במהלך תמרונים פתאומיים או בתנאי כביש חלקים ומורכבים.
מערכות בטיחות לרכב – סיכום
לסיכום, המחויבות הגבוהה של צ’רי לבטיחות, ניכרת היטב באמצעות שילוב טכנולוגיות מתקדמות ואמצעיים חדשניים במערך הרכבים שלה – החל מה-FX המשפחתי-קומפקטי, דרך הטיגו 7 פרו אשר ממלא את משבצת ה-SUV הקומפקטי של המותג, וכלה בטיגו 8 הפרו שהינו רכב 7 מקומות בגודל מלא. בכולם, ללא יוצא מן הכלל, מעטפת מערכות בטיחות עשירה ומקיפה למדי כבר מגרסאות הכניסה.
ממערכות עזר אקטיביות המסייעות לנהגים בקבלת החלטות מושכלת והימנעות מתאונות, ועד למאפייני הבטיחות הפאסיבית המגנים על הנוסעים במהלך התנגשות, דגמי צ’רי נותנים עדיפות עליונה לשמירה והגנה על הנהגים והנוסעים בהם. כשהטכנולוגיה ממשיכה להתקדם בקצב מסחרר, נראה כי צ’רי מצליחה להישאר בחזית מערכות הבטיחות לרכב, תוך שהיא מעניקה ללקוחותיה סטנדרט בטיחות גבוה וביטחון בכל נסיעה ונסיעה.